Telefoon: (+31) 0561 - 475 591 - E-mail: info@webshopgarant.nl

Social Media Inzetten?

Social media neemt steeds een belangrijkere rol aan in de marketing voor webshops. Een groot deel van jouw klanten vinden het tegenwoordig belangrijk dat een webshop actief is op social media. Klanten kunnen hier recensies bekijken en zien hoe webshops omgaan met hun klachtenbehandeling.

Gelukkig is het oprichten van een social media pagina nog altijd even gemakkelijk. Maar met alleen een profiel ben je er nog niet, er moet wat mee gedaan worden. Sommige webshops gebruiken social media alleen nog maar om hun eigen producten te verkopen, maar zoeken (nog) geen interactie met hun klanten. Dat is zonde! Hier liggen voor veel webshops nog kansen. In dit artikel geven we je een aantal tips.

Begin met een doel

Een doelstelling maken is ontzettend belangrijk. Wat wil je precies bereiken met social media? Een belangrijke vraag die je jezelf van te voren moet stellen. Wil je naamsbekendheid verhogen, interactie met klanten, onderscheiden van de concurrentie of heb je een ander doel voor ogen? Wanneer je van te voren je doel goed bepaald, kun je gemakkelijker het juiste social media kanaal kiezen en inzetten. Het is raadzaam om een social media netwerk te kiezen waar jouw doelgroep actief is en waar je ook zelf wat relevants kunt melden of delen.

Social media inzetten

Social media is vooral handig om interactie met klanten te vergroten. Uiteraard kunnen er producten geplaatst en gedeeld worden op social media, maar het is niet de bedoeling dat het een reclamepagina wordt. Je ‘likers’ zullen dan snel afzien van je pagina; zij willen graag andere onderwerpen zien in hun tijdlijn. Wat je uiteraard wel kunt doen is het delen van nieuwsartikelen, of veel gevraagde support vragen inclusief antwoord. Ook kun je van tijd tot tijd ingaan op feestdagen of bepaalde gebeurtenissen. Zodra een dergelijke actie van jouw kant viral gaat, kun je hier veel extra bezoekers mee vergaren.

Social Media Kanalen

Er zijn diverse social media kanalen beschikbaar om social media marketing in te zetten. Maar niet elk social media kanaal zal even geschikt zijn voor jouw bedrijf of webshop, maak daarom een goede keuze. We benoemen hieronder de grootste kanalen die in Nederland gebruikt worden.

Facebook

Facebook is het grootste netwerk. Het is daarom ook zeer geschikt voor een groot bereik. Het aanmaken van een Facebook pagina is vrij gemakkelijk. Binnen Facebook heb je de mogelijkheid om te adverteren. Advertenties kun je vrij gemakkelijk aanmaken. Hierbij kun je zelf een doelgroep samenstellen. Er kan gesegmenteerd worden op leeftijd, geslacht, demografische gegevens, interesses etc. Sinds kort zijn ‘like, deel en win’ acties niet meer toegestaan. Dit was een vrij eenvoudige manier om veel likers te krijgen. Facebook heeft deze regels opgesteld, omdat te veel mensen zich gingen ergeren aan de ‘spam’ op hun tijdlijn. Wees dus creatief en onderscheidend!

Twitter

Twitter is het tweede platform dat veel wordt ingezet door webshops. Twitter is voornamelijk handig om te gebruiken als een soort online klantenservice. Echter kan Twitter ook negatief werken, als je het niet goed onderhoudt. Klachten moeten goed behandeld worden. Alles is openbaar, waardoor iedereen het kan lezen. Een professioneel web care team is daarom zeker gewenst.

Google+

Google+ is vooral handig om te gebruiken voor je Google ranking. Google rankt deels op de activiteiten van hun eigen social media netwerk. Een Google+ pagina is met name handig voor je local SEO. Google+ is echter wel een beetje een doodbloedend netwerk. Facebook is een stuk populairder. De gemiddelde Nederlander zit dan ook liever op Facebook dan Google+.

LinkedIn

Een zakelijk netwerk is LinkedIn. Dit netwerk is vooral handig voor het verspreiden van vacatures. Je kunt informatie delen aan je klanten en aan je werknemers via het netwerk. LinkedIn is vooral aangeraden voor de iets grotere ondernemingen.

Social Media Inzetten?

Neem Nu Contact Op!

Wil jij ook Social Media inzetten voor jouw Webshop?
Wij helpen je hier graag mee!

Webshop Garant Op Sociale Media

Eigenlijk een vreemd gegeven; Wij raden al onze klanten aan om actief deel te nemen op Social Media en dan slaan wij het zelf over! Vandaar dat wij tegenwoordig ook te vinden zijn op Twitter en Facebook! Lees snel verder waarom je ons zou moeten volgen.

Waarvoor gaan wij onze social media inzetten?

Via de social media kanalen willen wij onze volgers en (toekomstige) klanten informeren over zowel onze eigen diensten en updates, als ook relevant nieuws dat wij op bepaalde fora of websites tegen komen. Knowledge is strength is de gedachte hierachter!

Daarnaast willen wij ook bepaalde tactieken gaan uitproberen, zodat wij op basis hiervan jullie kunnen informeren en helpen met het uitvoeren van jullie social media campagnes.

Volg ons daarom nu op:
Twitter: https://twitter.com/WebshopGarant
Facebook: https://www.facebook.com/webshopgarant

 

Event; Emerce E-Commerce Live!

Op 2 Juni 2015 is Webshop Garant te vinden bij het Emerce E-Commerce Live! Hieronder een korte omschrijving van dit event:

E-Commerce Live! Hét nieuwe jaarlijkse event met het nieuwste en meest inspirerende op het gebied van e-commerce.

e-Commerce Live! brengt de grotere retailers, webshops, direct sellers, fabrikanten, groothandel en merken samen voor een dag lang onderdompeling in de laatste ontwikkelingen, nieuwste trends, beste tactics en innovatieve mogelijkheden op het gebied van e-commerce. We verwachten in totaal 800 + bezoekers.

Onderwerpen die aan bod komen:

·      Betaaloplossingen
·      Cross border strategies
·      Supply chain & warehousing
·      Logistiek & fulfilment
·      Marketing & communicatie
·      Data & analytics
·      Mobile commerce
·      Omnichannel
·      Social, crm
·      IT, technologie & software
·      Customer experience & service
·      Online veiligheid
·      Wetgeving
·      Klantcontact
·      Design, conversie, online experience

Alle retailsegmenten komen deze dag aan bod: food, non-food, fashion, travel, consumer electronics, wonen, verzekeringen en nog veel meer.

Deze dag zijn wij helaas niet beschikbaar. Vanaf woensdag 2 Juni kun je ons weer bereiken!
Ben je zelf ook aanwezig op dit event? Laat het ons even weten, dan kunnen we elkaar wellicht nog even spreken.

Interesse gekregen? Neem nu contact met ons op! Neem Contact Op